Hegemonic Rupture Movement from Textbooks to Digital Materials in the Practice of Mathematics Teachers in High School

Keywords: Mathematics Textbooks, Digital Materials, High school, Mathematics Teachers.

Abstract

In this article, we present the results of a survey that aimed to investigate the perceptions of interns – future Mathematics teachers – about the use of textbooks in the pedagogical practice of Mathematics teachers working in High School. We used a qualitative approach to describe and interpret the information that was created through an online questionnaire answered by 30 participants in the years 2022 and 2023. We used Content Analysis from the perspective of Bardin (1977) and Rodrigues (2019), which provided us with the creation of four Registration Units and an Analysis Category, through which we carry out our interpretation. The results indicate that there is a movement of hegemonic rupture from (physical) Mathematics textbooks to digital materials in the practices of future Mathematics teachers in High School.

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Author Biographies

Márcio Urel Rodrigues, Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT

Doutor em Educação Matemática – UNESP/Rio Claro/SP. Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT – Barra do Bugres/MT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECM/UNEMAT.

Acelmo Jesus Brito, Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT

Doutorando em Educação para Ciência e Matemática. Instituto Federal de Goiás – IFG/Jataí/GO. Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT – Barra do Bugres/MT.

Luciano Duarte da Silva, Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG/Goiânia/GO

Doutor em Educação Matemática pela Unesp/Rio Claro/SP. Docente do Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG/Goiânia/GO. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática do IFG/Jataí/GO (PPGECM/IFG).

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Published
2023-12-22
How to Cite
RODRIGUES, M. U.; BRITO, A. J.; SILVA, L. D. DA. Hegemonic Rupture Movement from Textbooks to Digital Materials in the Practice of Mathematics Teachers in High School. Revemop, v. 5, p. e202312, 22 Dec. 2023.
Section
Article