“New” High School: what the Teaching Cases produced and socialized by a Mathematics teacher reveal
Abstract
In this article, we present an excerpt from post-doctoral research based on (auto)biographical research, which uses Teaching Cases to produce research sources. We seek to discuss the obstacles and moments of resistance experienced by one of the teachers, participants in the research, who works in teaching Mathematics in the Minas Gerais State Network in the face of the process of implementing the New High School and the socialization of her report in the collective of teachers. Data analysis will be interpretative-comprehensive, according to the studies by Souza (2014). The results indicate that the implementation of the “New” High School generated disruptions in the way the teachers participating in the research worked, making emancipatory pedagogical practices difficult.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofando: introdução à filosofia. São Paulo: Moderna. 2006.
CASTRO, Cláudia Aparecida de. Ensino Médio e juventude no Brasil: Diagnóstico e perspectivas. Cadernos Cedes, 29(78), 241-258. 2009.
COSTIN, Claudia. Ensino Médio no Brasil: Desafios e Propostas. Educação & Sociedade, 26(91). 791-818, 2005.
EXTREMERA, Marta María Olmo; CAVALCANTE, Maria Mikaele Silva. Casos de ensino: notas sobre uma estratégia de pesquisa e formação de professores. Roteiro, [S. l.], v. 46, 2021.
JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. Educação e Pesquisa, 30(2). 289-310, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. Caminhos de investigação: Por uma antropologia reflexiva. Vozes, 2014.
LIMA, Ezequiel Theodoro da Silva. A pesquisa-formação na perspectiva de formadores de professores. Revista Brasileira de Educação, 13(38), 40-52. 2008.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU. 2000.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote. 1992.
PASSEGGI, Maria do Carmo Albuquerque. A capacidade reflexiva: uma análise das dimensões narrativas. Revista Brasileira de Educação, 25, 2020.
PIMENTA, Selma Garrido, & LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. Cortez Editora. 2004.
ROCHA, Samira Santos, ASSUNÇÃO, Simone Nogueira, SOUZA, Renato Nery Moreira, & GONÇALVES, Ana Claudia Lopes. Contribuições da metodologia de casos de ensino para a formação de professores de ciências: um relato de experiência. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 22. 2020.
SAVIANI, Dermeval. Currículo e Conhecimento Escolar. Autores Associados. 2019.
SOARES, Magda. Reformar o Ensino Médio para valer. Estudos Avançados, 31(89), 7-16, 2017.
SOUZA, Elizeu Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014.
SOUZA, Ilma Marques de Oliveira. Educação e pesquisa: o desafio de pensar categorias cruzadas. Cadernos de Pesquisa, 34(121), 607-623. 2004.
STARLING, Claudia. ARRAZ, Fernando Miranda. JESUS, Silvia Ulisses de. “Não gostam de quem nunca pisou em sala de aula”: Trajetórias de vida-formação-docência. Revista FAEEBA, UNEB (no prelo). 2023.
Copyright (c) 2023 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.