Mathematical experiences of pedagogy licentiate students in light of decolonial pedagogy

Keywords: Decolonial Pedagogy, Pedagogy Licentiate, Mathematics

Abstract

In this article, we aim to analyze, in the light of Decolonial Pedagogy, the experiences with Mathematics since the basic education of students on a Distance Education Degree course at a federal public university located in Rio de Janeiro. The term decolonial refers to the possibilities of critical thinking from those subordinated by capitalist modernity and opposes the dominant academic trends of a Eurocentric perspective on the construction of historical and social knowledge. We carried out a case study in which, through a forum in a Virtual Learning Environment, students were able to report their experiences. The results suggest that many participants fear or dislike Mathematics. This is due to unsuccessful experiments in which mathematical knowledge was conceived as something neutral and universal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARIS-RUIDIAZ, Paola; SILVA, Marcio Antonio da. Resistindo ao Rosto que Seduz e Captura: um diagnóstico sobre a formação de professores que ensinam matemática, a partir do pensamento de Deleuze e Foucault. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, p. 583-597, 2019.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BRASIL, Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 1996. 6ª Edição atualizada em 2022. Disponível em <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/600653/LDB_6ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em 03 jan. 2023.

BRASIL, Lei nº 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 05 nov. 2022.

CORDEIRO, Kelly Cristine. Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/32162/1/CorEbanoarte_Cordeiro_2020.pdf. Acesso em 23 nov. 2022.

DUSSEL, Enrique. 1492: El encubrimiento del Otro. Hacia el origen del mito de la Modernidad. Madrid: Nueva Utopía, 1992.

FANON, Frantz. Peles negras, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2017. 192 p.

LANDER, Edgardo. Pensamiento crítico latinoamericano: la impugnación del eurocentrismo. Revista de Sociología, n. 15, p. 13-25, 2001.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2014.

Published
2024-10-09
How to Cite
CARDOSO, E. J. C.; BARBOSA, G. DOS S. Mathematical experiences of pedagogy licentiate students in light of decolonial pedagogy. Revemop, v. 6, p. e2024011, 9 Oct. 2024.
Section
Decolonial Proposals and Actions with Mathematics Education