TikTok as an Auxiliary Tool in Learning the Concept of Fractions in 6th-Grade Elementary School
Abstract
This article investigates TikTok as an auxiliary tool in teaching the concept of fractions to 6th-grade students in elementary school. Motivated by recurring difficulties in understanding this concept, the research adopted a qualitative and exploratory approach grounded in theories of mathematics education and the cognitive theory of multimedia learning (CTML). Data was collected from videos produced by the students, interviews, and classroom observations. The results indicate that using TikTok increased student engagement and improved their understanding of fractions, demonstrating the effectiveness of this platform as a dynamic pedagogical resource connected to students’ realities. We highlight the importance of embedding digital technologies into contemporary teaching and suggest future investigations into the long-term impacts on different mathematical concepts and teachers’ perceptions of the usefulness of this tool in learning.
Downloads
References
ARAÚJO, Jussara Loyola; BORBA, Marcelo de carvalho. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica. 2023.
BARIN, Claudia Smaniotto; ELLENSOHN, Ricardo Machado; SILVA, Marcelo Freitas. O uso do TikTok no contexto educacional. RENOTE. V. 8, N. 2, 630-639, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/110306.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sara Knoopp. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto. 1994.
BOLOGNANI, Ana carla de Almeida. Ensino e aprendizagem de frações mediados pela tecnologia: uma análise à luz da teoria dos Campos Conceituais de Vergnaud. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. Itajubá: Universidade Federal de Itajubá. 2015. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/bitstream/123456789/112/1/dissertacao_bolognani_2015.pdf.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em Ensino e Sala de Aula: Diferentes Vozes em uma Investigação. Belo Horizonte: Autêntica. 2019.
BORBA, Marcelo de Carvalho; OECHSLER, Vanessa. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. RBECT. V. 11, N. 2, p. 181-213, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8434.
BORBA, Marcelo de Carvalho; XAVIER, José Fábio. Vídeos curtos na perspectiva dos seres-humanos-com-mídias e da Teoria da Atividade. INTERMATHS. V. 3, N. 2, p. 4-18, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11869.
BOYER, Carl Benjamin. História da matemática. Tradução: Elza Gomide. São Paulo: Edgard Blücher Ltda. 1974.
BRAGA, Nádia Helena. Videoaulas de matemática produzidas por alunos: uma proposta para potencializar a aprendizagem. Revemop, v. 6, p. e2024003, 8 maio 2024. Disponível em: https://periodicos.ufop/br/revemop/article/view/7083/5571
BRANDÃO, Ana Erly de Souza; BRANDÃO, Paula Emelly; SOUZA, Paulo Deyvity Rodrigues de. A utilização do TikTok como recurso didático no processo de ensino e aprendizagem. Anais do VIII CONEDU. Maceió: Encontro Nacional de Educação. 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_EV174_MD1_ID13600_IB2962_07092022181525.pdf.
CARDOSO, Valdinei Cezar; OLIVEIRA, Samuel Rocha; KATO, Lilian Akemi. A study on the semiotic representations and the cognitive theory of multimedia learning in math classes using digital videos.The RIPEM. V. 5, N. 1, p. 36-54, 2014.
DA ROCHA, Carlos José Trindade; DE FARIAS, Sidilene Aquino. Metodologias Ativas de Aprendizagem Possíveis ao Ensino De Ciências E Matemática. REAMEC. V. 8, N. 2, p. 69-87, 2020. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/METODOLOGIAS-ATIVAS-DE-APRENDIZAGEM-POSSÍVEIS-AO-DE-ROCHA-FARIAS.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas. 2002.
GOLDENBERG, Miriam. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record. 2004.
JUSTULIN, Andresa Maria; PIROLA, Nelson Antônio. Um estudo sobre as relações entre as atitudes em relação à Matemática e a resolução de problemas envolvendo frações. Anais do 12º EBRAPEM.Rio Claro: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação. 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/304-1-b-gt3_justulin_ta.pdf.
MAYER, Richard Edward. Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press. 2009.
MILANI, Maria Luiza; KATO, Lilian Akemi; CARDOSO, Valdinei Cardoso. Modelagem matemática e aprendizagem de geometria: possíveis aproximações por meio de vídeos. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. V. 6, N. 1, p. 1-13, 2015.
MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. TikTok como Novo Suporte Midiático para a Aprendizagem Criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos. V. 1, N. 2, p. 5-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br?ipa?article?vieww?30795.
MOREIRA, Marco Antônio. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro Editora. 2008.
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
PAPERT, Symon. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas. 1998.
PARRACHO SANT’ANNA, Neide da Fonseca; MANDARINO, Silvia Pires Fonseca. A Introdução de Frações nos Anos Iniciais: a Percepção do Docente. Revemop, v. 4, p. e202223, 25 dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufop/br/revemop/article/view/5261
SANCHEZ, Jesúz-Nicasio Garcia. Dificuldades de Aprendizagem e Intervenção Psicopedagógica. Porto Alegre: Artmed. 2004.
SANTOS, Kleber Emanuel Oliveira; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Mídias Sociais e educação em tempos de Pandemia: o TikTok como suporte aos processos de ensino e aprendizagem. Em Teia. V. 11, N. 2, p. 23-35, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248135.
STOICA, Alexandru. Using Math Projects in Teachingand Learning. Procedia. Social and Behavioral Sciences. V. 180, N. 65, p. 702-708, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.181.
TAVARES, Nayane Maria Moreira; SILVA, Everson Júnior; MARTINS, Karen de Moura; COSTA, Carla Aparecida; OLIVEIRA, Fabiana Lúcio de. Utilização do aplicativo TikTok como ferramenta educacional. Anais do 7º Encontro de Licenciaturas. 2022. Belo Horizonte: Encontro de Licenciaturas Educação em Foco. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br.
WANG, Yung. Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, andadoption intent. Computers in Human Behavior. V. 110, N. 78, p. 106373-106379, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106373.
WITT, Caroline. O ensino das frações por meio de jogos e aplicativos digitais. Trabalho de Conclusão de Curso. Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2018. Disponível em: http://repositotio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11083.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.