From reading to statistical research: children’s literature and comics in the 5th grade
Abstract
This study aims to analyze an intervention process using children's literature and comic books with an emphasis on the investigative cycle of research with 5th grade students. Four classes from the 5th year of Elementary School located in the municipality of Jaboatão dos Guararapes - Pernambuco participated in the study. Diagnoses were carried out and then two days of intervention using children's literature books or comic books, covering all phases of the investigative cycle by Guimarães and Gitirana (2013). We found that students presented misunderstandings during activities related to the sample and construction of graphs. However, after carrying out two research studies in the classroom, the first with the researcher's instruction and the second autonomously, it was possible to change the students' learning regarding the statistical content taught during the investigative cycle.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosura e bobices. 5.ed. São Paulo: Scipione, 2008.
ARAUJO, Franciso de Paula Santos de; TRINDADE, Anna Karla Barros da; OLIVEIRA, Lindon Johnson do Nascimento. Histórias em quadrinhos como ferramenta de contextualização de conceitos matemáticos. ENSINO DA MATEMÁTICA EM DEBATE, v. 6, p. 32-41, 2019. DOI: 10.23925/2358-4122.2019v6i1p34.
BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende. In: PAIVA, A.; MACIEL, F. COSSON, R. (Orgs.) Coleção explorando o ensino - Literatura / Ensino Fundamental. MEC/SEB, v. 20, p. 69-106, 2010.
BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: MEC.
CAZORLA, Irene; MAGINA, Sandra; GITIRANA, Verônica; GUIMARÃES, Gilda. (2017). Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
CORDEIRO, Nilton José Neves; MAIA, Madeline Gurgel Barreto; SILVA, Carina Brunehilde Pinto. O uso de histórias em quadrinhos para o ensino de Educação Financeira no ciclo de alfabetização. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, v. 2, p. 03-20, 2019. DOI: 10.30612/tangram.v2i1.8668.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GAL, Iddo. (2002). Adults Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, Netherlands, 70 (1), 1-25.
Guimarães, Gilda; Gitirana, Verônica. (2013). Estatística no ensino fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. Borba; Monteiro (Orgs.). Processos de Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática, (93-132). Recife. Editora UFPE.
LEAL, Telma Ferraz; LIMA, Juliana Melo. Obras Complementares: cada livro, uma viagem. Brasil, Ministério da Educação, Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, ano 2, Unidade 7, 2012. p.33 – 38.
McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos: história, criação, desenho, animação, roteiro. São Paulo: M. Books, 2005.
PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
PERIPOLLI, Patricia Zanon; BARIN, Claudia Smaniotto. Uso pedagógico de quadrinhos no ensino de Matemática. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias: Encontro de Pesquisadores a Distancia, São Carlos, 2018. Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias: Encontro de Pesquisadores a Distancia, São Carlos, 2018. p. 2316-8722.
SILVA, Izabela Cristina Bezerra da; ANDRADE, Amanda Regina dos Santos GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Literatura infantil e aprendizagem estatística. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá. Anais do XIII ENEM: Encontro Nacional de Educação Matemática, Cuiabá, 2019, p.1-12.
SILVA, Izabela Cristina Bezerra; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Estratégias de ensino articulando literatura infantil e estatística. In: Guimarães; Carvalho (Org.). Estatística e Probabilidade na Escola. Recife: Editora UFPE, 2021. 212-228.
SILVA, Izabela Cristina Bezerra da. Ensino e aprendizagem de estatística nos anos iniciais do ensino fundamental: literatura infantil e história em quadrinhos como recursos pedagógicos. 2022. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022.
SMOLE, Katia Cristina Stocco. A Matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SMOLE, Katia Cristina Stocco; ROCHA, Glauce Helena Rodrigues; CÂNDIDO, Patrícia Terezinha, STANCANELLI, Renata. Era uma vez na Matemática: uma conexão com a literatura infantil. 5ª Ed. São Paulo: CAEM, 2004.
VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. RAMA; VERGUEIRO (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, p. 7-29, 2014.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.