Dialogues with Thinkers on Problematizing Practices for the Teaching of Mathematics in Early Childhood Education
Abstract
This article exposes part of a research of a teacher who teaches mathematics, based on her personal experiences as a basic education student and during her initial education in pedagogy and professional performance in early childhood education, phenomenological character, and whose theoretical section was presented in narrative format. Therefore, the literature review on theories associated with the research subject was developed in a dialogue format with researchers and thinkers considered key to the study. This text presents the dialogues with these authors whose ideas and concepts guided the researcher’s thoughts in a movement of hermeneutic contemplation about their experiences, explaining the want to do pedagogical and opening ways for new questions.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. 1. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
DOURADO, M. F. S. O ABANDONO NO OLHAR: DIÁLOGO POLIFÔNICO ENTRE OLHOS NOS OLHOS E O ABISMO PRATEADO. Scripta Alumni - Uniandrade, n. 20, 2018. ISSN: 1984-6614. 2018. https://revista.uniandrade.br/index.php/ScriptaAlumni/article/view/1123
D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – elo entre as trações e a modernidade. 6. ed. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz na Terra, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GHEDIN, Evandro. A pesquisa como eixo interdisciplinar no estágio e a formação do professor pesquisador-reflexivo. Olhar de Professor. 2004, 7(2). Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa, p.57-76.
GONZÁLEZ, Fredy. Reflexões sobre alguns conceitos da pesquisa qualitativa. Revista Pesquisa Qualitativa, ISSN 2525-8222, v. 8 n. 17 (2020), págs. 155-183. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.322
GONZÁLEZ, Fredy Enrique. Repertorio de Coordenadas Teórico-Conceptuales de Referencia (RCT-CR) en las Tesis del Primer Doctorado en Educación Matemática de Venezuela. Comunicación Breve (CB-1.414) presentada en el VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, realizado en Madrid, España, 10 al 14 de julio de 2017. LIBRO DE ACTAS. ISBN 978-84-945722-3-4, 69-77. Disponível in: http://www.cibem.org/images/site/LibroActasCIBEM/ComunicacionesLibroActas_CB1401- 1500.pdf
HIDALGO, Belkys; GONZALEZ, Fredy Enrique. Metabolización de información: un modelo dinámico para interpretar el proceso de producción de conocimiento. Investigación y Postgrado, Caracas, v. 24, n. 1, p. 010-045, jan. 2009. Disponível em http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872009000100002&lng=pt&nrm=iso. acesso em: 29 set. 2022.
MENDONÇA, Letícia Peixoto de. Minhas marcas com a matemática são marcas de amor: afeto e matemática na formação inicial e trajetória profissional de uma pedagoga. 2022. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
MORIN, Edgar et al. Educar para a era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Editora Cortez, 2003.
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
NICOLESCU, Basarab. Manifiesto de la transdisciplinariedad. Mónaco: Rocher. 1996
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Revista Educação. Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.
PASSEGGI, Maria da Conceição. NARRATIVAS DA EXPERIÊNCIA NA PESQUISA-FORMAÇÃO: DO SUJEITO EPISTÊMICO AO SUJEITO BIOGRÁFICO. Roteiro, [S.l.], v. 41, n. 1, p. 67–86, 2016. DOI: 10.18593/r. v41i1.9267. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267. Acesso em: 16 jul. 2021.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 6.ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1998.
Copyright (c) 2024 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.