Portuguese language and mathematics: an integrative practice using children's songs
Abstract
Abstract: This is a professional master's research project in which the author investigated her own practice in an interdisciplinary project, using children's songs as an integrating axis of Portuguese language and mathematics. The article aims to analyze the results of two didactic sequences with children's songs, in a class of the 1st grade of Elementary School, seeking to articulate Portuguese language and mathematics. The study is based on contributions from Smole; Diniz (2009), Borges (2009), Moretti; Souza (2015), among others, and emerged after analyzing three diagnostics applied to the students of the participating class, using the didactic project as a means of intervention. It was found that the project, led by the didactic sequences, expanded the possibilities of learning the linguistic and mathematical skills expected for the 1st grade of Elementary School.
Downloads
References
BORGES, Teresa Maria Machado. Alfabetização matemática: do diagnóstico à intervenção. 1. ed. e-pub: Uberaba, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 12 abr.2024
BUENO, José de França. Métodos Quantitativos, Qualitativos e Mistos De Pesquisa. Rio de Janeiro, RJ: Departamento de Biblioteconomia, FACC/ UFRJ, 2018. 192p. disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/718711. Acesso em: 31 out.2022.
CARPES, Patrícia; BISOGNIN, Eleni. A Formação Continuada de Professores na perspectiva dos Conhecimentos Didáticos Matemáticos. Revemop. Ouro Preto, Brasil, v. 3, e202111, p. 1-23, 2021
COSTA, Denise Ferreira da; et al. A importância da cantiga de roda como instrumento de aprendizagem na educação infantil. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, v. 1, n.128, 2018. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/importancia-da-cantiga-de-roda-como-instrumento-de-aprendizagem-na-educacao-infantil. Acesso em: 31 out.2022.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
GOMES, Josiane Marques; BERNARDI, Luci Marchiori dos Santos. Alfabetização e letramento matemático: falando da matemática. RPEM, Campo Mourão - PR, v 11, n. 26, p. 66-82, set-dez, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/366045986_ALFABETIZACAO_E_LETRAMENTO_MATEMATICO_FALANDO_DA_MATEMACIA. Acesso em: 31 out.2022.
MORETTI, Vanessa Dias; SOUZA, Neusa Maria Marques de. Educação Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Princípios e práticas pedagógicas. 1 ed..São Paulo: Cortez, 2015.
MENEGUELLO, Fernanda Celestino de Souza; CIRÍACO, Klinger Teodoro. Entre discursos e práticas de avaliação matemática nos primeiros anos de escolarização. Revemop, v. 1, n. 1, p. 9 - 23, 1 jan. 2019.
SILVA, A. R. L. Aprendendo a linguagem escrita na educação infantil: as cantigas de rodas como possibilidade. 2017, 23 f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2017. São Gonçalo do Amarante- RN.
SILVA, M. C. A. P. música na educação infantil: cantigas de roda e as interações das crianças. 2019, 38 f. Trabalho de concussão de curso. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2019.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SOARES, Magda. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
TORTOLA, Evandro; PIROLA, Nelson Antonio. Resolução de problemas de Geometria e atribuição de sucesso e fracasso das crianças dos anos iniciais. Revemop. Ouro Preto, MG, v. 1, n. 2, p. 207-228, maio/ago. 2019

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.