Teaching knowledge and Partial Progression in Mathematics: what happens when Mathematics teachers are invited to reflect on the thematic unit Numbers?

Keywords: Mathematics Education, Partial Progression in Mathematics, Teaching Knowledge, Numbers, Elementary School

Abstract

This article analyzes teaching knowledge mobilized by six teachers from Ouro Preto while they discuss and reflect on the thematic unit Numbers in Partial Progression in Mathematics. Developed in a qualitative approach, it was based on data produced from observations, field diary, transcriptions of their recordings and records produced by the participants. Data were interpreted in the light of the notion of Teaching Knowledge developed by Maurice Tardif. The results show that the unit is the most highlighted by the group and that based on experiential knowledge, they propose that the Partial Progression be developed from a survey that guides the elaboration of activities and culminates in three evaluations. In addition to experiential knowledge, curricular and disciplinary knowledge was unveiled that supported both the argumentation and decision-making by the group.

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Author Biographies

Ricardo Alexandre de Figueiredo, Escola Municipal Lívio Múcio Conrado Silva (Lagoa Santa – MG)

Mestre em Educação Matemática (2023) pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Pós-Graduação em Educação Especial e Inclusiva (2023) pelo Instituto Século XXI da Faculdade Venda Nova dos Imigrantes - FAVENI. Possui graduação em Matemática (licenciatura) pela Universidade Federal de Ouro Preto (2018). Tem experiência no Ensino Básico (Fundamental e Médio) pela Rede Pública Estadual e Municipal de Ensino. Tem interesse pelos estudos relacionados aos Saberes Docentes e Educação Especial e Inclusiva, com ênfase no Transtorno de Espectro Autista (TEA). 

Ana Cristina Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre (1998) e Doutora (2003) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), ambos na área de concentração: Educação Matemática. Atua no Ensino Superior desde 2003, em cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente, é Professora Titular do Departamento de Educação Matemática. Além das atividades relacionadas à docência no Ensino Superior, foi tutora do PETMAT (Grupo PET do curso de Matemática da UFOP) por seis anos (2007 a 2013). Coordenou o Curso de Matemática da UFOP entre 2005 e 2007. Coordenou o GT7 (Formação de professores que lecionam Matemática) da SBEM entre 2013 a 2015. Coordenou o Mestrado Profissional em Educação Matemática da UFOP entre 2009 e 2012 e de 2016 a 2018. É docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Educação (Mestrado e Doutorado), ambos da UFOP. É membro dos Grupos: HIFEM (História e Filosofia da Educação Matemática da UNICAMP) e NIEPEM (Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UFOP). É parecerista de revistas nacionais e internacionais. Orienta pesquisas de Doutorado, Mestrado, Especialização, Trabalho de Conclusão de Curso e Iniciação Científica. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação e desenvolvimento profissional de professores de Matemática; Conhecimentos matemáticos para o ensino; História da Educação Matemática, e Prática pedagógica de Matemática. 

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Published
2024-12-31
How to Cite
FIGUEIREDO, R. A. DE; FERREIRA, A. C. Teaching knowledge and Partial Progression in Mathematics: what happens when Mathematics teachers are invited to reflect on the thematic unit Numbers?. Revemop, v. 6, p. e2024048, 31 Dec. 2024.
Section
Article