Teachers and the curriculum from the perspective of Habermas’ theory of communicative action

Keywords: Pedagogical Course Project, Mathematics Teaching Degree, TCA

Abstract

This article presents an excerpt from the first author’s doctoral research, focusing on the diagnostic phase of the development of the Pedagogical Project of the Course (PPC) for the mathematics teaching degree at IFPA, campus Parauapebas. The research is based on Jürgen Habermas’ theory of communicative action (2012a; 2012b), adopting an online form as a methodological instrument. The invitation to participate was sent to all members of the PPC preparation committee, comprising nine professors, one pedagogy-licensed individual, and one librarian. However, this text analyzes the reports of three collaborators. The aim is to understand whether communicative or instrumental rationality guides the process. The results indicate that it is essential to create dialogic spaces that promote interaction between the subjects involved in developing the curriculum, strengthening communicative rationality in the institutional context.

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Author Biographies

Sória Pereira Lima Soares, Federal Institute of Pará, Marabá Industrial Campus
Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Professora EBTT de Matemática do Instituto Federal do Pará (IFPA), campus Marabá Industrial. Marabá, Pará, Brasil.
Wagner Barbosa de Lima Palanch, Cruzeiro do Sul University
Pós-Doutor em Políticas Públicas e Desenvolvimento Curricular pela Unesp. Doutor e Mestre em Educação Matemática pela PUC-SP. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-SP e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Unicsul. São Paulo, São Paulo, Brasil.
Yara Patrícia Barral de Queiroz Guimarães, Federal Center for Technological Education of Minas Gerais
Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Professora EBTT de Matemática do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

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Published
2025-06-21
How to Cite
PEREIRA LIMA SOARES, S.; BARBOSA DE LIMA PALANCH, W.; BARRAL DE QUEIROZ GUIMARÃES, Y. P. Teachers and the curriculum from the perspective of Habermas’ theory of communicative action. Revemop, v. 7, p. e2025005, 21 Jun. 2025.
Section
Article