Teachers and the curriculum from the perspective of Habermas’ theory of communicative action

Keywords: Pedagogical Course Project, Mathematics Teaching Degree, TCA

Abstract

This article presents an excerpt from the first author’s doctoral research, focusing on the diagnostic phase of the development of the Pedagogical Project of the Course (PPC) for the mathematics teaching degree at IFPA, campus Parauapebas. The research is based on Jürgen Habermas’ theory of communicative action (2012a; 2012b), adopting an online form as a methodological instrument. The invitation to participate was sent to all members of the PPC preparation committee, comprising nine professors, one pedagogy-licensed individual, and one librarian. However, this text analyzes the reports of three collaborators. The aim is to understand whether communicative or instrumental rationality guides the process. The results indicate that it is essential to create dialogic spaces that promote interaction between the subjects involved in developing the curriculum, strengthening communicative rationality in the institutional context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sória Pereira Lima Soares, Federal Institute of Pará, Marabá Industrial Campus

PhD candidate in Science and Mathematics Education at Cruzeiro do Sul University. Lecturer at the Federal Institute of Pará.

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Cruzeiro do Sul University - Brazil

Postdoctoral degree in Public Policy and Curriculum Development from São Paulo State University. Lecturer at Cruzeiro do Sul University

Yara Patrícia Barral de Queiroz Guimarães, Federal Center for Technological Education of Minas Gerais - Brazil

PhD candidate in Science and Mathematics Education at Cruzeiro do Sul University. Lecturer at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais.

References

ALMEIDA, A. L. DE; MISKULIN, R. G. S. Aspectos matemáticos, didáticos e pedagógicos das disciplinas de conteúdo matemático na licenciatura: um olhar a partir de teses e dissertações (2001-2017). Revemop, v. 1, n. 3, p. 397-419, 1 set. 2019.

BARONI, A. K. C.; MALTEMPI, M. V. Os espaços da Educação Financeira na formação de professor de Matemática em uma instituição federal de São Paulo. Revemop, v. 1, n. 2, p. 248 - 265, 1 maio 2019.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, 2008.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução: Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo 1: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução: Paulo Astor Soethe. São Paulo: WmfMartins Fontes, 2012a.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo 2: sobre a crítica da razão funcionalista. Tradução: Paulo Astor Soethe. São Paulo: WmfMartins Fontes, 2012b.

IFPA. Instituto Federal do Pará. Relatório Comissão Local de Revisão do PDI 2019-2023 do IFPA Campus Parauapebas. Parauapebas: IFPA, 2020.

IFPA. Instituto Federal do Pará. Portaria nº 017/2021/GAB/CP DE 10 de Fevereiro de 2021. Designa a Comissão de Elaboração do Projeto Pedagógico do Curso Superior de Licenciatura em Matemática do IFPA campus Parauapebas. Parauapebas: IFPA, 2021.

FREITAG, Bárbara. HABERMAS E A TEORIA DA MODERNIDADE. Cad. CRH., Salvador, n.22. p.138-163, jan/jun,1995. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/download/18781/12151/63605. Acesso em: 2 ago. 2024.

MEC. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019.

MUHL, Eldon Henrique. Habermas e a educação: racionalidade comunicativa, diagnóstico crítico e emancipação. Campinas: Educação e Sociedade, v. 32, n. 17, p. 1035-1050, dez. 2011.

TAVEIRA, Flávio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Análise de documentos curriculares de Matemática inspirada na ética discursiva de Jürgen Habermas. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 512–537, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2020v22i3p512-537. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/51027. Acesso em: 2 ago. 2024.

Published
2025-06-21
How to Cite
PEREIRA LIMA SOARES, S.; BARBOSA DE LIMA PALANCH, W.; BARRAL DE QUEIROZ GUIMARÃES, Y. P. Teachers and the curriculum from the perspective of Habermas’ theory of communicative action. Revemop, v. 7, p. e2025005, 21 Jun. 2025.
Section
Article