The principles of the Teaching Guiding Activity (AOE) and School Education as a law

Keywords: Training and human development, School education, Law, Historical-Cultural perspective

Abstract

This article shares a research whose theoretical-methodological foundations start from the Historical-Cultural Perspective in consonance with Historical-Dialectical Materialism (MHD). Conceives that the right to school education stems from this entail more implications in training and human development. Thus, it seeks to present a theoretical-bibliographic investigation of the relation of the principles of the Teaching Guiding Activity (AOE) and school education as a law. The guiding question is: what is the relationship between the AOE and school education as a right? The research shows that the principles guided by the AOE affirm school education as an activity that aims at the unity between the work of the teacher and the student advocating formation and human development for the transformation of society. Considers that the study of this relationship is important in the present niche, considering that it reveals the importance of this right to be provided for in the legislation, declared as fundamental and the State responsible for the guarantee of this subjective public being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susimeire Vivien Rosotti de Andrade, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus de Foz do Iguaçu

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil.

Patricia Sandalo Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil Estado.

Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul. Brasil.

References

ARAÚJO, Sampaio Elaine. Atividade orientadora de ensino: princípios e práticas para organização do ensino de matemática. RPEM, Campo Mourão, v.8, n.15. jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.15.123-146

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, julho/ 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200010

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre a educação e a estrutura econômico-social capitalista. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

KOSIK. Karel. A Dialética do Concreto. 2. ed. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano. Educação & Realidade [online], Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650. Epub Mar 20, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646132.

MAGALHÃES, Giselle Modé; MARTINS, Ligia. M. Onze teses sobre a relação entre psicologia educacional e pedagogia escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 55, 7 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID19150

MARTINS, LIGIA. Elementos Fundamentais da Prática Pedagógica. In: MESQUITA, Afonso Mancuso; FANTIN, Fernanda Carneiro Bechara; ASBAHR, Flávia Ferreira da Silva (Orgs.) Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal. Bauru: Prefeitura Municipal de Bauru, 2016.

MOURA, Manoel Oriosvaldo; SFORNI, Marta Sueli de Faria; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo. (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. A objetivação do currículo na atividade pedagógica. Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag. Uberlândia, v.1, n.1, p.98-128, jan./abr. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.010101/XXXXX2017-5 .

MOURA, Manoel Oriosvaldo (orgs.). A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural. Brasília: Liber livro, 2010.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. 2000. 131f. Tese (Livre Docência em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. A construção do signo numérico em situação de ensino. 1992, 151f. Tese (Doutorado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de São Paulo, 1992.

RANIERI, Nina Beatriz Stocco. O novo cenário jurisprudencial do direito à educação no Brasil: o ensino domiciliar e outros casos no Supremo Tribunal Federal. Pro-Posições, Campinas, v. 28, n. 2 (83), Maio/Ago. 2017Doi: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0008

Published
2021-08-21
How to Cite
ANDRADE, S. V. R. DE; PEREIRA, P. S.; LOPES, A. R. L. V. The principles of the Teaching Guiding Activity (AOE) and School Education as a law. Revemop, v. 3, p. e202124, 21 Aug. 2021.
Section
Research in Mathematics Education and its relations with the area of ​​Education