Once upon a time... the cordel in Mathematics class
Abstract
In a municipal school, a very smart educator had a brilliant idea. He wanted to foster an environment of dialogue and listening that could help people of all ages learn mathematics. And then, the educator brought cordel leaflets and immersed himself in the magic of rhyming stories. The data that will be used to tell this story were produced through recordings and notes in a field diary. The results of this work were incredible! The students talked, reflected, and mathematics began to be part of the story they read. And so, cordel literature became a bridge between the school's knowledge and the world's knowledge, which allowed everyone in that classroom to learn together, dialoguing and reflecting on mathematics in a different way.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Brasília. 2016. Disponível em: < http:// basenacionalcomum.mec.gov.br> Acesso em 15 maio 2024.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Círculo de Cultura In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides.; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário de Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 69-70.
COSSON, Rildo Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
DENZIN, Norma K.; LINCOLN, Yvonna S. Introduction: the discipline and the practice of qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. 3. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. p. 1-32.
DIAS, Thais Cardoso; VIEIRA, Jessica Luiz; SOMMER, Jussara Alves Pinheiro. O uso do Cordel no ensino de Geografia. Anais do Seminário Internacional de Educação (SIEDUCA), v. 2, n. 1, 2017.
FARIAS, Keila Souza Góes. A literatura de cordel em sala de aula: formação de leitores e afirmação identitária. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Tradução de Lilian Lopes Martins. 36. ed. rev. e atual. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Cordel: leitores e ouvintes. Autêntica, 2001.
LAVE, Jane. Do lado de fora do supermercado. In: FERREIRA LEAL, M. Ideias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002, p. 65-98.
MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Hélder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MARQUES, Francisco Cláudio Alves.; SILVA, Ezequiel Gomes. A Literatura de Cordel Brasileira: Poesia, História e Resistência. In: FERREIRA, E. A. R.; MARQUES, F. C. A.; BULHÕES, R. M. (org.). Literatura de Cordel Contemporânea – Campinas, SP: Mercado de Letras, 2020. p. 21-48.
MEYER, Marlyse. Autores de cordel. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
MORAES, Fabiano. Contar história com maestria: técnicas e vivências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.
PEREIRA, Diego Ramon Souza. “Literatura e ensino de Sociologia na educação básica”: conectando cordel como suporte metodológico para as aulas de Sociologia no ensino médio. Anais do I Seminário Nacional de Sociologia da UFS, 2016.
ROCHA, Maria Iêda Justino da; OLIVEIRA, Rayane Maria da Silva. Literatura de cordel: um gênero poético. Pernambuco, 2014. Disponível em: < 50 http://www.academia.edu/24398529/Literatura_de_cordel_um_g%C3%AAnero_po% C3%A9tico>. Acesso em: 06 junho 2024.
SANTOS, Jabson Costa; SILVA, Jonson Ney Dias da Silva. Contribuições da Literatura de Cordel no Trabalho com Conteúdos Matemáticos na EJA. In: Anais do Encontro Pernambucano de Educação Matemática. Anais...Caruaru (PE) Web conferência, 2022.
SANTOS, Jabson Costa; DA SILVA, Jonson Ney Dias. As potencialidades do trabalho com textos de cordel na aula de Matemática da EPJAI. In: I Simpósio Internacional de Pesquisa e Ensino, 2023, Vitória da Conquista. Anais... I Simpósio Internacional de Pesquisa e Ensino – Online, 2023. v. 1. p. 1-7.
SANTOS, Jabson Costa; DA SILVA, Jonson Ney Dias; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. A Educação com Pessoas Jovens, Adultas e idosas (Epjai), a Matemática e o Cordel: a história de um encontro. Revista Educação Pública, v. 24, n. 4, 2024.
SILVA, Paulo Ricardo Moura da. Práticas escolares de letramento literário: Sugestões para leitura literária e produção textual. Vozes Acadêmica, 2022a.
SILVA, Jonson Ney Dias da Silva. Trabalhando Literatura de Cordel na Educação Matemática com Jovens e Adultos. In: CARDOSO, N. de S. (Org.) et al. Nós passarinhos, eles passarão: formação docente em ação. 21 ed. Campina Grande: Realize, 2022b, p. 796- 811.
TRIGUEIRO, Ana Nonato; SANTOS. Rodiney Marcelo Braga. Estudo dos sólidos geométricos por meio do gênero literário popular “cordel”: uma abordagem interdisciplinar nas aulas de matemática. In: XV Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2019, Medellín. XV CIAEM, 2019.
ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo/Dialogicidade. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides.; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário de Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 117-118.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.