Conceptions of in-service and pre-service teachers regarding the use of some educational mathematics games

Keywords: Educational Games, Mathematics Teaching, Digital Technologies, Teachers’ Perception

Abstract

Educators have divergent opinions regarding the use of educational games in the classroom. This study aimed to investigate how in-service and pre-service teachers conceive educational mathematics games. With a qualitative approach, the research analyzed data from the extension course “Teaching Elementary School Mathematics Through Free Online Games,” in which 38 participants explored mathematical games and participated in activities. The content analysis revealed four categories that discuss the inclusion of games in teaching, their positive and negative points, and their pedagogical possibilities. The results indicate that games encourage cooperation and aid learning, but participants point out challenges to their implementation, such as the lack of mobile devices and Internet access in schools.

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Author Biographies

Melissa Damacena da Cruz, Secretaria Estadual de Educação do Espírito Santo

Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo (CEUNES-UFES) . Pós-graduada Lato Sensu pela Faculdade de Minas (FacuMinas) em "Docência em Matemática e práticas pedagógicas". Durante a graduação participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Residencia Pedagógica (RESIDÊNCIA). Além disso realizou estudos a respeito do uso de mídias digitais para ensinar Matemática. Também já ministrou um curso que tinha o fim de ensinar docentes a utilizar alguns jogos digitais para ensinar Matemática. Atualmente leciona para alunos do Ensino Fundamental. 

Valdinei Cezar Cardoso, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2014). Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2010). Especialista em Educação Matemática pela União das Escolas Superiores do Vale do Ivaí (2002). Graduado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2001), Professor Adjunto do Departamento de Matemática Aplicada e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica do Centro Universitário Norte do Espírito Santo da Universidade Federal do Espírito Santo. Atua na área de pesquisa da Educação Matemática com ênfase na Modelagem Matemática na Educação Matemática, Teorias da Didática da Matemática Francesa, Teoria Cognitiva da Aprendizagem Multimídia, Uso de Jogos e Vídeos Digitais no ensino de matemática, Educação à Distância e Tecnologias Educacionais da Informação e Comunicação. É coordenador do Grupo de pesquisa Mídias e Matemática (MidMat) no Centro Universitário Norte do Espírito Santo(CEUNES) da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published
2025-05-24
How to Cite
CRUZ, M. D. DA; WELMER, M. S. W.; CARDOSO, V. C. Conceptions of in-service and pre-service teachers regarding the use of some educational mathematics games . Revemop, v. 7, p. e2025003, 24 May 2025.
Section
Article